Zohyzdí nové veľké parkovisko Tatranskú Lomnicu?

Autor: Tomáš Tišťan | 14.6.2016 o 17:37 | (upravené 15.6.2016 o 7:35) Karma článku: 10,94 | Prečítané:  4510x

Myslím, že áno. Ak sa postaví, Lomnica, najkrajšia kráska Tatier už nikdy nebude taká ako predtým. Znova sa akoby všetko plánuje potichu.  

O čo presne ide?
Spoločnosť TMR dlhodobo prezentuje plán postaviť v Tatranskej Lomnici druhú vetvu dojazdu a vlastne aj výjazdu na veľkú zjazdovku s parkoviskom. Plán postaviť ho pri Botanickej záhrade narazil na odpor verejnosti. Teraz sa hovorí o jeho novom pozmenenom variante.

Verzia, o ktorej sa ako tatranskí poslanci niekoľko týždňov ostro sporíme, áno, či nie, vyzerá nasledovne: 

Nová zjazdovka by išla naprieč starou „kockovou“ cestou od hotela Grand. Pri jej vyústení k „hlavnej“ ceste by bol dojazd a stanica sedačky. Obďaleč na pravo pri pohľade na Tatry by začínalo parkovisko so 600 až 700 stojiskami. Končilo by neďaleko bývalej benzínovej pumpy v Tatranských Matliaroch. Pre Tatrancov iste známe kontúry.  



Kvôli blogerskej etike znova upozorním, že o veci píšem ako jeden z 10 poslancov mesta Vysoké Tatry, ktorí rozhodujú o zmene územného plánu potrebnej pre stavbu parkoviska. Z tejto pozície chcem informovať Tatrancov. Časť informácií mám, hoci ich neviem doložiť oficiálnymi dokumentami. Časť z nich sa získava ústne, nie vždy je zápisnica. Čo je normálne.  



Rizikový projekt Argumenty proti
Proti stavbe takéhoto parkoviska som zásadne proti a chcem predložiť argumenty a svoj pohľad. Aby sme mohli diskutovať všetci, ktorých budúcnosť Tatranskej Lomnice zaujíma.

Malý prínos, veľké mínusy
Zjazdovka ako taká by vylepšila lyžiarske stredisko a z hľadiska lyžiarskeho turizmu by bola prínosom. Myslím ale, že celkový prínos k tomu, čo už existuje, by bol relatívne maličký. Zároveň argumenty proti na miske váhy majú veľkú váhu.  

1. Urbanizmus a krajinotvorba
600 700 miestne parkovisko by znehodnotilo veľmi cennú a unikátnu časť Lomnice. Krásnu lesnú dolinku s potôčikom. 

Toto je dolinka potoka, ktorej dolná časť by sa premenila na obrie parkovisko. Časť potoka by pravdepodobne zmizla v podzemnom kanáli ako v New Yorku. Z perly Tatier by sa stala škaredá dáma.

To isté, čo v Bratislave
Rovnako ako keď kvôli mostu SNP zbúrali v Bratislave časť starého mesta. Most bol potrebný. Dal sa ale postaviť inde alebo inak. Nie na úkor časti historického centra. Aj dobudovanie lyžiarskej infraštruktúry má v Tatrách alternatívy. Hoc môžu byť investične o čosi menej sexy. 

Tak ako napríklad San Francisco a Vancouver sú výnimočné mestá kvôli zasadeniu v krajine a prírode a z tohto pohľadu ich Los Angeles, Portland, či San Diego nikdy nedobehnú, tak isto je Lomnica v Tatrách. Znova, stojí to za to zničiť?

2. Rana pre letný turizmus
Čo sa týka turizmu, Tatry nie sú ako talianske Alpy, kde je množstvo vlekov, ale ľudia tam do niektorých stredísk v lete nechodia. Tatry sú najmä letný turizmus. Nehovorím, že po stavbe parkoviska ľudia na Lomnicu úplne zanevrú, bude ale menej atraktívna. 

 


3. Hospodárska súťaž
Časť domácich podnikateľov vidí v projekte riziko vytvorenia lievika pre odchyt turistov do prevádzok veľkého investora na úkor prevádzok v centre Lomnice. Tu vždy záleží na detailoch projektu a tie nie sú nijako nastavené. Prístup TMR ku konkurencii budí kontroverzie aj v iných prípadoch
 

4. Parkovisko možno stavať inde
Zástancovia veľkého parkoviska dôvodia nevyhnutnosťou zabrániť kolapsom dopravy. Žiadna nezávislá štúdia zatiaľ nepotvrdila takúto nutnosť. Mam zato, že tak, ako v Bratislave na Prístavnom moste bude v piatok o 16.00 zápcha vždy, aj keď cez Dunaj hneď postavia tri ďalšie mosty, tak isto v Lomnici na Silvestra alebo v slnečný zimný víkend. Zápchy sú v isté dátumy roka prirodzené.

Stavebný úrad Vysokých Tatier pritom navrhol nové parkovisko „pod cestou“ pod „bývalými mostíkmi“ a riešenie sa javí ideálne. 

Na časti už existujúceho parkoviska územný plán predpokladá stavbu hotela. Znova možno polemizovať, či v tomto zámere vzhľadom na okolnosti treba TMR teraz výrazne pomáhať. 

5. Poschodové? Z princípu
Ak by sme sa už aj bavili o parkovisku, že musí byť, čo podľa mňa nie je pravda, žiadne technické riešenie nebráni postaviť podzemné poschodové parkovisko, ktoré by zabralo násobne menšiu časť plochy lesíka a na streche malo napríklad trávu. Kvôli pravdepodobne trojnásobným nákladom ho ale investor nenavrhuje.

Ak ale Tatry poskytli TMR neopakovateľnú príležitosť na úspešný biznis príbeh, myslím tým veľhory obkolesené 60 miliónovým trhom a lacnú pracovnú silu v začiatkoch pri rozbehu, už z princípu treba odmietnuť neochotu investora „dohodiť“ dva tri milióny eur. Najmä, ak jeho ročný obrat presahuje 160 67 miliónov. 
 

6.Niečo za nič 
Tatranci majú s TMR niekoľko dlhodobých polemík. Lomnické deti chodia na často na lyžiarske tréningy do Poráča v Košickom kraji, či na Štrbské Pleso. Ak ZŠ v Tatranskej Lomnici potrebuje doložiť 3000 eur na chemické laboratórium, na TMR sa ako možného sponzora ani len neobráti. Jej prístup k lokálnej spoločenskej zodpovednosti v Tatrách je medzi ľuďmi známy. 

V Smokovcoch napriek rokom platným povoleniam sa TMR zatiaľ nepustila do stavieb zjazdoviek. Asi to nie je pre ňu ekonomické terno. Tatry ich ale potrebujú, preto môžu na ňu vyvíjať tlak. Povolením parkoviska v Lomnici ale nič nezískajú, azda len slovné ničím nevymožiteľné sľuby. Aj z tohto okrajového hľadiska je pre Vysoké Tatry nevýhodné zmeniť územný plán v prospech veľkého parkoviska. 


Legal stuff
Zástancovia parkoviska argumentujú, že TMR má v územnom pláne pre zónu parkovisko schválené a nedá sa s tým nič robiť. Naozaj, ak by poslanci len tak zrušili povolenie stavať, prehra na súde je istá. 

Je tu ale jedno veľké ALE:
Dnes platný územný plán dovoľuje v dolinke postaviť parkovisko s približnou kapacitou 350 miest. V strede dolinky, na pieskovom brale, vo veľmi nevhodnom mieste. Bývalí poslanci sa podľa mňa pomýlili, keď to povolili. Aspoň že sa pomýli takto viacnásobným spôsobom.

Z toho vyplývajú tri alternatívy:

A. Nezačnú stavať
Je extrémne vysoká pravdepodobnosť, že kvôli kapacite a predraženiu stavby sa TMR do stavby takého parkoviska nikdy nepustí. Ak by začala stavať, parkovisko bude menšie. 

B. Tlak verejnosti
Ak je tlak verejnosti, časti jej zákazníkov a mesta, môže TMR sama zo zámeru stavby parkoviska ustúpiť. Na to sa ale nedá spoliehať. 

C. Majiteľom pozemkov v dolinke je štát. Rozhoduje. 
Nemám tu presne overené informácie, ale pozemky v dolinke patria štátu. Hoci ich správca, Štátne lesy TANAP-u TMR v posledných rokoch TMR takmer vo všetkom vyhovie, ich šéfom je ministerstvo pôdohospodárstva. Vyhlásenia predsedu SNS Andreja Danka o spolupráci štátu s veľkými investormi a doterajšie kroky novej ministerky dávajú nádej, že pozemky by na stavbu parkoviska, ak by sa preukázala nevhodnosť zámeru, jednoducho neposkytla. Lomnicu by bolo možné zachrániť v terajšej podobe.  

Toľko moje pohľady. Hoci bol veľký predpoklad, že žiadosť o zmenu územného plánu v prospech veľkého parkoviska TMR predloží už na najbližšie júnové rokovanie zastupiteľstva, zatiaľ sa tak nestalo. Napriek tomu treba podať informácie. 

Môžem potvrdiť, že vôľa firmy, niektorých poslancov mesta a manažmentu radnice postaviť veľké parkovisko je obrovská. Čo je úplne legitímne. 

Rovnako legitímne však je, aby sme o tak závažnej veci rozhodovali všetci Tatranci a mali informácie. A nie za zatvorenými dverami v úzkej skupinke ľudí. Nech už sa rozhodneme, tak či onak.

Na základe rozhovorov s ľuďmi tipujem, že 80 percent Lomničanov je proti stavbe parkoviska. Exitujú spôsoby ako názory overiť. Napríklad petícia. 


Nepriamo súvisiace témy.  
Tento blog začína byť dlhý, ale spomeniem ešte dve nepriamo súvisiace veci. 

Výmena pozemkov v Skalnatej doline. 

Tak ako štát môže zastaviť stavbu veľkého parkoviska, mohla by sa nová ministerka pôdohospodárstva jasne a zamietavo vyjadriť k zámeru vymeniť s TMR pozemky pod zjazdovkami zo Skalnatého Plesa do Tatranskej Lomnice za iné lesné pozemky. Prijať zamietavé rozhodnutie raz a navždy. Ide o ďalší v minulosti prezentovaný zámer, ktorý podľa mňa naráža na verejný záujem. 

Nech už majiteľom firmy bude v budúcnosti ktokoľvek, cyperskí, slovenskí, či čínski investori, toto územie má charakter verejného priestoru. V zime, v lete ho navštívia tisíce Slovákov. Ak prejdú pozemky do súkromných rúk, štát, spoločnosť stratí značnú časť vplyvu na jeho vývoj a manažment. Preto je  zámena pozemkov nežiadúca. Aj týmto príspevkom prosím ministerku, aby sa k veci vyjadrila. 


Budova lanovky 
Toto je môj štvrtý príspevok o aktivitách TMR v Tatrách v nedávnom čase. Chcem zdôrazniť, že veci nevidím čiernobielo. Uznávam pozitívne prínosy firmy pre Tatry a obdivujem niektoré časti jej úspešného biznis príbehu. Ak píšem kriticky, vždy o konkrétnych problémoch a projektoch. Jedno zamyslenie na záver si ale naozaj nedokážem odpustiť. O budove lanovky pri hoteli Grand. 

Projektoval ju azda najslávnejší slovenský predvojnový architekt a dizajnér Dušan Jurkovič. Vlastniť takúto budovu 60 metrov od svojho 4-hviezdičkového hotela, no nechali by ste ju v takomto stave? Múzeum, kaviareň, je toľko možností. 

Pravdepodobný biznis model TMR ako totálnej maximalizácie zisku ako jediného kritéria všetkého je legitímny, aj bežný. Avšak z podstaty veci v Tatrách vzhľadom na svoje dosahy na prírodu a mesto vytvára konflikty. Preto je naozaj výhodu, ak niektoré biznisy vlastní miestny kapitál. 

Vysoké Tatry boli k tomu blízku. Mesto žiaľ odmietlo prednostnú ponuku štátu na vlastníctvo lanoviek. Nie žeby bolo mesto lepší manažér a investor. S rozhodujúcim podielom si nejakého šikovného mohlo pribrať a spolurozhodovať. Dnes sa len pozerá, napríklad na túto budovu.  

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?