Ako rozoznať super účinný jazykový kurz?

Autor: Tomáš Tišťan | 31.5.2016 o 21:18 | (upravené 3.6.2016 o 8:55) Karma článku: 3,79 | Prečítané:  920x

Od tých, ktoré „nezaberajú“? Ukazuje sa, že tie výnimočné akosi vždy odlišujú štyri spoločné znaky. Vďaka nim ľudia začínajú hovoriť novým jazykom oveľa skôr a lepšie.

Vec ma pohltila. Fascinuje ma, ako maličké zmeny vedia zrýchliť príchod výsledkov. Ak učenie jazyka nie je dlhá nudná tortúra, ale každým dňom hovoríte lepšie a rozumiete viac, prichádza radosť. Tajomstvom, ako sa zdá, sú naozaj štyri jednoduché zásady.

 

Prvá – Tabuľky a poučky hodia do koša

Dobré kurzy rozlišujú pojmy gramatické pravidlá (gramatické poučky a tabuľky) a gramatika. To prvé takmer úplne ignorujú a venujú sa len druhému.

Idem, ideš, ide. Počúvam, počúvaš, počúva.
V prvej slovesnej triede základ koncovky tvorí hláska e, v druhej slovesnej triede hláska a. -am, -, -a.

Je príklad jednej gramatickej tabuľky a poučky.
Ak sa budeme učiť takéto pravidlá, poučky a tabuľky, zaoberať sa nimi najmä na začiatku, cestu k cieľu si skomplikujeme a značne spomalíme.

Dobrý kurz učí gramatiku bez vysvetľovania gramatických pravidiel. Cez vety, v ktorých sú dané jazykové javy použité.

Napríklad. Idem do školy. Počúvaš pesničku. Ideš tam. Počúvam ťa, zlatko.

Ak si osvojíme tieto vety, niekoľkokrát nahovoríme istým spôsobom, budeme v pohode automaticky hovoriť spievaš a nie spieveš. Budeme ovládať gramatiku. Aj keď nevieme nič o slovesných triedach a koncovkách a iných pravidlách. Aby to fungovalo, vety musia byť samozrejme šikovne poskladané. To ale vôbec nie je až tak ťažké.

Pre zostavovateľov kurzov to ale znamená trocha viac roboty. Aj preto sa asi tak radi uchyľujú k poučkám a tabuľkám.

 

Druhá – Reagujeme na výzvy

Idem do školy. Počúvaš pesničku. Mnohé kurzy učia vety v novom jazyku tak, že nás ich poprosia zopakovať a opakovať. Alebo vetu v novom jazyku preložia do nášho rodného. I am going to school - Idem do školy. Takto je to ale veľmi neúčinné!

Jazyk sa začneme učiť míľovými krokmi rýchlejšie, ak sme tieto vety „nútení“ povedať na nejaký podnet, výzvu. A potom mať hneď možnosť zistiť, či sa nám to podarilo. To je kľúčové. Mozog, ak je zdravo vystavený výzvam, dokáže zázraky.

Výzva a zistiť, či sa podarilo
Sú desiatky kombinácii, ako to docieliť. Máme napríklad kartičku. Na jednej strane nakreslené jablko s otázkou Čo to je? Aké to je? Skúsime odpovedať. Potom si na druhej strane overíme odpoveď. This is an apple. The apple is red. Alebo nás nahrávka poprosí povedať Idem do školy po anglicky. Poskytne nám pauzu, aby sme to skúsili. Potom to povie po anglicky, aby sme skontrolovali, či sa podarilo.

Vo svete túto zásadu nazývajú Active recall.

 

Aby toho nebolo naraz veľa, zvyšné dve zásady doplním zajtra.

Tretiu - Od najzákladnejších po ďalšie

Štvrtú - Opakujeme v postupne sa zväčšujúcich intervaloch
 

Podľa názvov sa zdá, že by mali byť v jazykovom kurze azda samozrejmé. Aj tu sa ale diablik ukrýva v detailoch.

Prihodím aj nejaké príklady, kto ich najlepšie vo svete využíva. A ešte pár malých vecí navyše :)  
 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?