Dobre. HPD na hlavu, keď chcem mať predstavu, kde a ako na tom sú, je veľmi dobrý. Nech si hovorí, kto čo chce. Ak má raz Rakúsko HDP na obyvateľa 52 tisíc dolárov, Slovensko 19 tisíc a Kosovo 4 400 dolárov, niečo to odzrkadľuje. Kto chce viac zohľadňovať kvalitu ovzdušia, vzdelania, bezpečnosť, … pomôže mu rebríček ľudského rozvoja OSN. Známy Big Mac Index je zase dosť o kurze mien, kúpnej sile a mne osobne sa nejako príliš cool nejaví.
To, čo som objavil a veľmi ma v tomto smere pozitívne prekvapilo, bola jednoduchá štatistika predaja nových áut. Napríklad všetci vieme, ako to z rôznym príčin v Maďarsku teraz nejde. Žiaľ. U nás, napriek všetkým ponosom, nie sme na tom až tak zle. HDP na obyvateľa 19 tisíc dolárov verzus maďarských 15 naznačuje určitý trend a oproti minulosti výraznú zmenu, avšak aktuálny rozdiel možno nie až tak verne.
Ako spomínaný predaj áut. V roku 2013 v Maďarsku predali 56 tisíc nových áut, u nás 66 tisíc. Keďže Maďarov je 10 miliónov, nás 5, naozaj pekný výsledok a obraz toho, čo si bežní Slováci a Maďari môžu reálne dovoliť a koľko si toho naozaj kupujú. Už to nie len taký dojem z maďarského prázdneho hypermarketu a slovenského Lidla, kde sa dlho musí čakať v radoch. Avšak niečo potvrdené číslami.
V tejto súvislosti ma tiež zaujalo estónskych 20 tisíc áut, keď krajina má len poldruha milióna obyvateľov. Ďalej britských 2,2 milióna oproti talianskym 1,3 miliónom, keď krajiny majú takmer rovnaký počet obyvateľov. Gréckych 58 tisíc, oproti českým 164 tissícom a švédskym 269 tisícom, keď znova, všetky tri krajiny majú plus mínus 10 miliónov občanov.
Suma sumárum: rebríčky predajnosti áut v Európe začnem pozorne sledovať. Tieto čísla pochádzajú z roku 2013.